Syltetøy-lureri

Jeg er egentlig ikke så glad i syltetøy (i alle fall ikke kjøpe-syltetøy), mest fordi det jo er så mye sukker i. Men så fikk jeg litt dilla på jordbærsyltetøy her en stund og måtte kjøpe meg et glass. For å være på den sunnere siden, kjøpte jeg Nora Naturlig Lett, siden det har mindre sukker og ikke er fullt av kunstige søtningsmidler (som aspartam, etc.). Her om dagen gikk jeg tom for syltetøy, og da jeg skulle handle nytt, fant jeg ut at jeg skulle sammenligne innholdsfortegnelsene litt grundigere enn bare å se etter hva slags søtningsmidler som fantes, pluss kaloriinnhold. Enden på visa var at jeg endte opp med Nora Hjemmelaget, og jeg må si at jeg følte meg litt snurt etter forrige kjøp:

Nora Naturlig Lett jordbærsyltetøy
-inneholder 27 g sukker pr. 100 g og har 30 g karbohydrater pr. 100 g vare
-inneholder 45 g bær pr. 100 g syltetøy

Nora Hjemmelaget jordbærsyltetøy
-inneholder 30 g sukker pr. 100 g og har 37 g karbohydrater pr. 100 g vare
-inneholder 60 g bær pr. 100 g syltetøy

Hvis man sammenligner karbohydratinnhold pr. bær, så inneholder jo Nora Naturlig Lett mye flere kalorier pr. g bær (og bare 7 g færre karbohydrater pr. 100 g) i forhold til Nora Hjemmelaget!

Hrmpf - ok, så var Naturlig Lett bittelitt lettere enn vanlig type, men når 55% av syltetøyet IKKE består av bær, da føler jeg meg litt snytt! 

Stikkord:

2 kommentarer

forandringensvei

28.02.2011 kl.22:18

Kjøp dypfryst frukt og lag syltetøy av det selv, fersk syltetøy hver morgen ;)

Kate A. F.

06.03.2011 kl.19:31

forandringensvei: Joa - det hender av og til, men så organisert at jeg alltid har slikt tilgjengelig, dit kommer jeg nok aldri ;)

Skriv en ny kommentar

Kate A. F.

Kate A. F.

36, Vestby

Jeg er en kløpper til å samle - spesielt på lure ting og nyttige saker. Problemet er at de oftest støver ned i en skuff. Men nå skal jeg samle de her, så de er lett tilgjengelige! Mest for min egen del, men du får gjerne snappe opp tips om du vil :)

Kategorier

Arkiv

hits